Theo Schilder On Tour

Theo Schilder On Tour

Bestemming: De Fietser in Ede. De Fietser is een pas geopend fietsexperiencecenter van Accell, moederbedrijf van onder meer bekende merken als Batavus, Koga en Sparta. In de voormalige Enka-fabriek in Ede is nu een immense ‘showroom’ ingericht met honderden nieuwe fietsen en bijna evenveel testfietsen die op een 350 meter lange en ruime testbaan kunnen worden uitgeprobeerd. Het geheel is aangevuld met een museum, een restaurant en een kinderparkoers om van het uitje naar een ‘fietsenwinkel’ net iets meer te maken.

Haker: ,,Je moet dit zien als een experiment. Fietsenmakers kunnen niet meer alle nieuwe modellen in voorraad hebben van alle merken. Daarvoor zijn er veel te veel verschillende modellen. Daarnaast zoekt 95 procent van de consumenten eerst via internet informatie over wat er allemaal beschikbaar, voordat ze een nieuwe fiets kopen. Alleen de fiets is geen internetartikel. Acht van de tien fietsen worden in Nederland via de vakhandel verkocht. De consument wil vergelijken en vooral uitproberen voor hij een fiets koopt. Terecht, want een nieuwe e-bike bijvoorbeeld kost toch al gauw twee- of drieduizend euro. Die koop je niet ongezien.’’

Onder de deelnemers in de bus van ‘Theo on tour’ zitten niet alleen mensen met koopplannen. Een groot aantal gaat mee om ‘gewoon eens te kijken’ wat er allemaal wordt aangeboden of om ideeën op te doen.

Emiel Schilder en dochter Renee zijn mee als reisorganisator. Beiden komen amper aan een testrit toe. De reisgenoten klampen hen aan met vragen over specifieke modellen. De Alkmaarse winkelvloer is kennelijk voor een dag naar Ede uitgebreid. Emiel Schilder: ,,Hier bij de Fietser kan ik ook fietsen laten zien die ik niet in huis heb. Dat maakt vergelijken nog makkelijker. En natuurlijk verkoop ik graag fietsen, maar het is ook belangrijk dat je consumenten kunt laten zien wát er allemaal aan varianten en modellen wordt aangeboden.‘’

De Fietser is geen winkel. Veel meer dan een een drankje, een hapje of een uitgebreide lunch kun je er niet kopen. De locatiemanager: ,,We houden hier dealerdagen, geven cursussen en organiseren meetings. Maar het belangrijkste doel van De Fietser is toch consumenten te informeren over al die verschillende fietsen die Accell op de markt brengt. Heeft een consument een keus gemaakt, dan brengen wij hem of haar in contact met de dealer van zijn keuze en dat is meestal zijn eigen fietsenmaker. Dat is voor ons nog altijd de belangrijkste verkooppartner.’’